De dienstverlening van de NMBS blijft erop achteruitgaan. Overvolle pendeltreinen in de ochtendspits, treinen die niet op elkaar wachten in Lier en dus geen aansluiting geven richting Brussel, treinen die met vertraging rijden of afgeschaft worden omdat de conducteur of machinist ontbreekt, een tekort aan dieselmaterieel op lijnen waar er nog geen bovenleiding is, slechte communicatie van het treinpersoneel en stationpersoneel bij wijzigingen, … het zijn maar enkele van de vele bekommernissen van de Kempense pendelaars. Heel wat klachten van hen komen terecht bij de Kempense politici.Daarom nam Open Vld senator Martine Taelman het initiatief om een brief te sturen naar de Minister van Overheidsbedrijven. Zij wilde samen met haar Kempense collega’s een sterk signaal sturen aan de Minister. Met haar collega Patrik Vankrunkelsven vond ze ook bij andere partijen gehoor. Flor Vannoppen ondertekende de brief mee voor NV-A, Kathleen Decx voor Sp.a en Dirk Peeters voor Groen. Hiermee ondersteunden alle fracties die Kempense mandatarissen in hun rangen tellen, met uitzondering van CD&V, de actie. In de brief wordt aangedrongen op overleg met de NMBS over het Kempense aanbod, een evaluatie van de inzet van materieel en personeel, opdat maatregelen genomen kunnen worden om de situatie voor de Kempense reizigers te verbeteren. Verder dringen zij aan op een concrete timing rond de elektrificatie van de spoorlijn tussen Mol en Herentals.